Dīzelis+benzīns, benzīna dzinējam ir 2x lielāks eļļas līmenis, jo degviela nesadeg un nonāk karterī, domā pats
Sašķidrinātā naftas vai propāna-butāna gāze tiek lietota kā pilnvērtīga automobiļu degviela. Salīdzinot ar citiem degvielas veidiem, tā ir lētāka un ekspluatācijā tai ir gan pozitīvas, gan negatīvas īpašības.
Sāksim ar pozitīvo:
+ laba detonācijas noturība, kas dod iespēju to izmantot motoros ar kompresijas pakāpi līdz 12 un sasniegt augstus jaudas un ekonomiskuma rādītājus;
+ gāzes masas vienības sadegšanas siltums augstāks nekā benzīnam un izslēdz piededžu veidošanos degkamerā;
+ motoram darbojoties ar gāzi, netiek piesārņota un sašķidrināta motoreļļa, pagarinās tā kalpošanas laiks;
+ gāzes-gaisa maisījums nenoskalo eļļas kārtiņu no cilindru sienām, līdz ar to palielina "cilindru-virzuļu" grupas detaļu resursu;
+ Sadegot sašķidrinātās gāzes produktiem, izplūdes gāzes satur daudz mazāk toksisku vielu, pilnībā izslēgta indīgo svina savienojumu un dažādu aromātisko polimēru klātbūtne;
+ gāzes-gaisa maisījums sadeg lēnāk par benzīna-gaisa maisījumu, līdz ar to motors strādā "mīkstāk" un ne tik trokšņaini, ir zemāka triecienu slodze uz tā detaļām;
+ Degšanas procesā blakusproduktu cietās daļiņas motorā nogulsnējas daudz mazāk, nekā izmantojot benzīnu.
Un tagad negatīvais:
- pārejot no benzīna uz gāzi, vienādā motora darba režīmā tā jauda samazinās par 5 - 7%. Tas izskaidrojams ar to, ka gāze izdala par 6 - 8% mazāk siltuma uz degmaisījuma tilpuma vienību. Rezultātā degmaisījuma sadegšanas ātrums palēninās un tā masas pildījums cilindros ir mazāks, ko iespaido arī ieplūdes cauruļu sakaršana, kuras konstruktīvi nepieciešamas, ja motoru ekspluatē ar benzīnu. Iespējams šo trūkumu kompensēt ar kompresijas pakāpes palielināšanu, kā arī izgatavojot speciālas motoru modifikācijas, kas domātas darbam ar gāzi;
- grūti iedarbināt aukstu motoru;
- nedaudz palielināts gāzes patēriņš litros, salīdzinot ar benzīnu;
- uzstādītā gāzes aparatūra palielina automobiļa masu par 30 - 40 kg
Par gāzmotora barošanas aparatūras sastāvdaļām:
Gāzes balons. Vieglā automobiļa gāzes balons domāts tā piepildīšanai ar sašķidrinātu gāzi tā virsmas temperatūrā -40 C līdz +45 C. Maksimālais darba spiediens ir 1,6 MPa, bet minimālais, kurā darbojas motors, ir 0,2 MPa. Konstruktīvi gāzes balons ir cilindriskas formas metināta tilpne, izgatavota no oglekļa tērauda vai dūralumīnija. Uz balona apmales piemetināts unificēts atloks armatūras bloka stiprināšanai.
Armatūras bloks. Uz Balona uzstādīts uzpildes-patērēšanas, kontroles-aizsardzības armatūras bloks. Tam ir uzgalis ar ventili uzpidei, otrs uzgalis ar ventili patērēšanai, kā arī balona sašķidrinātās gāzes līmeņa rādītājs un uzpildes līmeņa ierobežotājs. Uzpildes uzgalis aprīkots ar pretvārstu, kurš. balonu uzpildot, novērš gāzes izplūdi caur atvērto ventili brīdī, kad izņem uzpildes pistoli.
Drošības nolūkos balonu nedrīkst piepildīt vairāk par 80% no tā tilpuma. Atlikušajā tilpuma daļā veidojas gāzes tvaiku spilvens, kas ierobežo spiedienu, ja gāze uzkarst un palielina savu tilpumu. Kad gāzes līmenis balonā sasniedz pieļaujamo, tās nonākšanu tilpnē automātiski pārtrauc ierobežotājmehānisms. Tā piemēram, pie pilnā balona tilpuma 50 l pēc uzpildes nedrīkst būt vairāk par 42,5 l sašķidrinātās gāzes.
Degvielas veidu pārslēdzējs nepieciešams, lai ieslēgtu elektromagnētiskos vārstus izvēlētā veida degvielai (gāze vai benzīns). Pārslēdzēju uzstāda salonā uz vadības paneļa.
Gāzes filtrs un elektromagnētiskais vārsts konstruktīvi apvienoti vienā mezglā. Elektromagnētiskais vārsts pārtrauc gāzes padevi uz reduktoru pie izslēgtas aizdedzes. Motora darbības maiņu no benzīna uz gāzi veic ar distances vadību, izmantojot degvielas veida pārslēdzēju automobiļa salonā. Elektromagnētiskais vārsts bez tam kalpo hermētiskai gāzes maģistrāles atslēgšanai avārijas situācijās.
Gāzes filtrā izmanto filtrējošus elementus no poraina materiāla, kā arī ir konstrukcijas, kurās uzstādīts patstāvīgs gredzenveida magnēts mehānisko piemaisījumu uztveršanai.
Reduktors-iztvaicētājs pārveido sašķidrināto gāzi gāzveida stāvoklī, automātiski samazina tās spiedienu līdz nepieciešamajam, nodrošina gāzes padevi uz maisītāju, automātiski pārtrauc gāzes padevi, apstādinot motoru.
Jaucējs ir ierīce, kurā sajaucas gāze ar gaisu, veidojot degmaisījumu, kas nodrošina motora darbību. Dažādu modeļu gāzmotoru automobiļos ar divdegvielu barošanas sistēmu leito dažāda veida maisītājus:
1) gāzes uzgaļus;
2) plakanus sajaukšanas paliktņus;
3) karburatorus-jaucējus.
Benzīna elektromagnētiskais vārsts tiek uzstādīts starp benzīnsūkni un karburatoru. Tas pārtrauc benzīna padevi, motoram strādājot ar gāzes degvielu, kā arī tiek ieslēgts, lai atjaunotu benzīna padevi gadījumos, kad beigusies gāzes degviela, iekārtas bojājuma gadījumā, kā arī darbinot aukstu motoru tempertāurā, kas zemāka par 0 C.
Propāna un butāna maisījums, kas iegūts, pārstrādājot naftu vai tā savienojumus, veido sašķidrinātu naftas gāzi, ko izmanto kā
Gāzes degšanas temperatūra ir svarīgs skaitliskais rādītājs, kas nosaka siltuma daudzumu, kurš izdalās, sadegot 1 m3 gāzes.
Uzliesmošanas apakšējā robeža gāzei ir 1,8 %, bet benzīnam 1,5% (Uzliesmošanas robeža maisījumam ar gaisu pie normāla atmosfēras spiediena, tilpuma %). Šie parametri atklā gāzveida degvielas trūkumu - tā veido eksplozīvu maisījumu ar gaisu. Tāpēc, lietojot automobiļus ar gāzes aparutūru, jāievēro virkne drošības pasākumu, gan ekspluatējot, gan veicot tehniskās apkopes un uzglabājot tos. Tā, kā sašķidrināta gāze iztvaicētā stāvoklī ir smagāka par gaisu, tā ir uzglabājama gāzveida stāvoklī. Tā noplūdes gadījumā uzkrājas zemākās vietās, veidojot sprādzienbīstamu gāzes un gaisa maisījumu. Tādēļ garāžās jābūt labai ventilācijai, un nav ieteicamas apskates bedres.
Automobiļu motoru darbināšanai izmanto arī saspiesto dabas gāzi. Autotransporta vajadzībām to iepilda balonos, piepildītā balonā gāzes spiediens ir 20 MPa (200 atm.) un tā ir gāzveida stāvoklī. Dabas gāzes oktānskaitlis 102 - 103 vienības, tā ir vieglāka par gaisu un spēj uzliesmot motorā samērā augstā temperatūrā (650 C). Pie tik augstas uzliesmošanas temperatūras ir grūtības iedarbināt motoru aukstā laikā. Saspiestās un sašķidrinātās gāzes aparatūras ir līdzīgas.
Nobeigumā vēlos vērst uzmanību uz šo tekstu: "veicot tehniskās apkopes".
Šī ir tā lieta par ko lielākā daļa "aizmirst". Regulāri veiktas apkopes varētu samazināt ( tā viena tante teica) autobraucēju sūdzības, par to ka gāze nekam neder, un viss ir slikti.